Generatie Z; de veelbesproken jonge vrijheidsstrijders zijn niet altijd geliefd bij werkgevers
Het is een veelbesproken onderwerp; Generatie Z, geboren tussen midden jaren ’90 en begin 2010. Zij beginnen een significant deel van de arbeidsmarkt uit te maken en er zijn legio werkgevers die toch wel moeten wennen aan de ‘nieuwe mentaliteit’ van deze jonge vrijheidsstrijders 😉. En ik was er een van…
Enige tijd terug schreef ik zelfs een blog waarin ik mijn frustratie uitte over deze jonge generatie. Het traditionele ‘niet lullen, maar poetsen’ en het mantra van hard werken leek namelijk niet te resoneren met Gen Z. Maar, is dat eigenlijk wel echt een probleem?
Sinds dat bewuste blog heb ik me verder verdiept in wat deze generatie beweegt. En feit is dat Generatie Z zich inderdaad onderscheidt door unieke kenmerken en verwachtingen. Daar ‘moeten’ we iets mee, maar misschien is dat al met al ook helemaal niet zo verkeerd voor ons welzijn.
Wat verlangt Generatie Z écht van hun werkgevers?
In deze blogpost deel ik mijn bevindingen over wat deze nieuwe generatie zoekt in een werkgever en hoe jij je als bedrijf kan aanpassen om deze jonge talenten te werven, te omarmen en te behouden. En als je deze veranderingen doorvoert, levert het je ook voordelen op en worden je bestaande werknemers er zeker niet slechter van…
Kernwaarden van Generatie Z
Generatie Z waardeert authenticiteit, transparantie en sociale verantwoordelijkheid. Ze zoeken werkgevers die niet alleen een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden bieden, maar ook bedrijven die een positieve impact op de samenleving hebben. Duurzaamheid en ethisch handelen gaan boven winstmaximalisatie.
Voordeel voor jou? Je investeert in maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Goed voor je eigen ‘goede’ gevoel, maar het maakt je bedrijf dus ook aantrekkelijker om voor te werken. Ook je (toekomstige) klanten kunnen dit over het algemeen waarderen; het kan zelfs een doorslaggevende factor zijn om voor jou te kiezen in tegenstelling tot een bedrijf dat hier geen aandacht aan besteedt.
Technologie en innovatie
Als digital natives is Generatie Z opgegroeid met technologie. Ze verwachten dat hun werkgever technologisch geavanceerd is en flexibele werkopties biedt, zoals de mogelijkheid om op afstand te werken. Technologie moet worden gebruikt om hun werk efficiënter te maken, niet om hen te micromanagen.
Voordeel voor jou? Als medewerkers efficiënter werken scheelt dat op de langere termijn tijd en geld. Als medewerkers bovendien vaker thuiswerken, ben je mogelijkerwijs minder geld kwijt aan een grote bedrijfsruimte omdat je niet iedereen hoeft te voorzien van een ‘vaste werkplek’.
Ontwikkeling & groei
Deze generatie is zeer gericht op persoonlijke en professionele groei. Ze zijn op zoek naar werkgevers die investeren in hun ontwikkeling door middel van trainingen, workshops en doorgroeimogelijkheden. Een duidelijk en transparant loopbaanpad is essentieel om Gen Z-werknemers betrokken en gemotiveerd te houden.
Voordeel voor jou? Moet ik deze echt uitleggen? 😉 Je hebt er alleen maar baat bij als je medewerkers nog beter worden in wat ze doen!
Inclusiviteit en diversiteit
Inclusiviteit is geen optie maar een vereiste voor Gen Z. Ze verwachten dat hun werkomgeving divers is en dat iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Bedrijven moeten actief werken aan diversiteitsbeleid en ervoor zorgen dat alle stemmen binnen de organisatie gehoord worden.
Voordeel voor jou? Dit is ook een no brainer en voor mij persoonlijk nu al een must. Het is jammer dat inclusiviteit überhaupt in sommige gevallen nog steeds een issue is. Dus GO Generatie-Z dat jullie je daar ook hard voor maken. En aan organisaties die hier nog niet actief aandacht aan besteden; shame on you en kom in actie!
Balans tussen werk & privé
“We leven niet om te werken, maar we werken om te leven.” We hebben het onszelf allemaal weleens horen roepen en doen ons best om dat na te leven. Maar lukt dat eigenlijk altijd wel echt? Gen Z lijkt er een must van te maken om te leven volgens deze filosofie. Als bedrijf is het dan ook belangrijk dat je een goede balans biedt en hierin meebeweegt.
Voordeel voor jou? Als ze echt zo efficiënt kunnen werken dankzij de digitalisering kun je ze best een contract bieden met een dagje minder in de week. Scheelt jou enorm in de kosten. Als je je bovendien flexibel opstelt, verhoogt dat de betrokkenheid en motivatie op de momenten dat ze er wel zijn.
Dus, misschien biedt het toch een Win-Win situatie
Het aantrekken en behouden van Gen Z werknemers vraagt meer dan een goed salaris. Door de bovenstaande kernwaarden te integreren, trek je deze capabele, jonge mensen niet alleen aan, maar creëer je ook een positieve en productieve werkomgeving die iedereen in de organisatie ten goede komt. Dat betekent niet dat er niet hard gewerkt mag of hoeft te worden. Het betekent wel meer balans, minder ‘moeten’, en een werkplek is waar iedereen zich betrokken en gewaardeerd voelt. En daar is eigenlijk helemaal niks mis mee toch?
Benieuwd naar onze andere blogs? Neem eens een kijkje op onze nieuwspagina. Actief op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.