Plan een afspraak

7 Tips voor het geven van constructieve feedback

Feedback geven
Barrie Spoorenberg | Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM
Barrie Spoorenberg Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM

Effectief en constructief feedback geven is een essentiële skill voor succesvolle samenwerkingen. Toch komen we bij veel bedrijven waar het geven van constructieve feedback lastig is. Veel mensen zien het nog steeds als iets negatiefs en willen collega’s niet afvallen. Maar dat is natuurlijk alles behalve de bedoeling van het geven van feedback. Als je het op een goede manier aanpakt kan feedback juist leiden tot groei!

Dan is het dus wel zaak dat je het als manager of werkgever ook op die manier framed, je een veilige plek creëert en je de juiste tools aanreikt om dit op een goede manier te doen. Zelfs de meest gesloten, vastgeroeste teams zijn te transformeren als je het op de juiste manier aanpakt.

7 Tips om het geven van feedback te stimuleren

Om je alvast op weg te helpen, geven we je een 7-tal tips om je team te stimuleren elkaar constructieve feedback te geven.

Tip 1 – Creëer een veilige omgeving

Zorg ervoor dat feedbacksessies plaatsvinden in een omgeving waarin medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen. Dit bevordert openheid en eerlijkheid.

Tip 2 – Gebruik de feedback sandwich

Begin met een positief punt, geef daarna constructieve kritiek, en eindig met een ander positief punt. Dit helpt om feedback op een gebalanceerde en minder confronterende manier over te brengen.

Tip 3 – Wees specifiek en duidelijk

Geef specifieke voorbeelden van gedrag of situaties die verbeterd kunnen worden. Vermijd vage opmerkingen, want die kunnen verwarrend zijn en leiden tot defensieve reacties.

Tip 4 – Luister actief

Geef de ontvanger van de feedback de kans om te reageren en zijn perspectief te delen. Actief luisteren toont respect en begrip, en kan nieuwe inzichten bieden.

Tip 5 – Focus op gedrag, niet op persoonlijkheid

Richt je feedback op specifiek gedrag en hoe dit gedrag kan worden verbeterd. Vermijd persoonlijke aanvallen of generalisaties.

Tip 6 – Biedt ondersteuning en hulpmiddelen

Geef niet alleen feedback, maar biedt ook hulp en middelen aan om de gewenste veranderingen te realiseren. Dit kan training, mentorschap of andere vormen van ondersteuning betekenen.

Tip 7 – Follow-up

Plan opvolg-sessies om de voortgang te bespreken en verdere ondersteuning te bieden. Dit toont aan dat je betrokken bent bij hun ontwikkeling en niet alleen kritiek wilt leveren.

We hopen dat je er wat aan hebt en er iets mee gaat doen! Het kan je team echt laten groeien. Zowel in de samenwerking, als de productiviteit en de kwaliteit van het werk dat ze leveren.

Kun je onze hulp gebruiken? Dan staan we natuurlijk graag voor je klaar!

Mail: info@spoor3hrm.nl
Bel: 040 711 40 70

Benieuwd naar onze andere blogs? Neem eens een kijkje op onze nieuwspagina. Actief op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Interesse(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

No worries, wij weten vanuit welke pagina jij je vraag stelt, dus deze komt altijd goed terecht.

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Ja, ik wil graag op de hoogte blijven van
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.