Hoe herken je een ontevreden werknemer?
Wist je dat 60% van de Nederlandse beroepsbevolking latent werkzoekende is? Ze zijn niet actief op zoek naar een andere baan, maar als er iets anders voorbij komt wat hen aanstaat pakken ze dat wel aan. Voor onze afdeling recruitment is dat natuurlijk goed nieuws, maar in tijden van krapte op de arbeidsmarkt vind je het natuurlijk belangrijk de mensen ook te behouden. Die latent werkzoekende is vaak ontevreden over zijn of haar baan. Waar komt dat nu vandaan? Maar veel belangrijker ook, hoe herken je een ontevreden werknemer? Spoor 3 HRM geeft je 3 tips.
Dat begint eigenlijk bij de uitleg over hoe dat werknemers hun baan beoordelen. Dat doen zij op de 4 A’s! Die staan voor Arbeidsvoorwaarden, Arbeidsverhoudingen, Arbeidsinhoud én Arbeidsomstandigheden. En mensen zijn het meest ontevreden over Arbeidsverhoudingen (relatie met leidinggevende en collega’s) en Arbeidsinhoud (het feitelijke werk wat je moet doen).
Maar hoe herken je nu het gedrag wat mensen laten zien als ze ontevreden zijn? 3 tips om het te herkennen!
Tip 1: Ja zeggen en nee doen
Merk je dat een werknemer het één zegt, maar iets anders doet dan kan dit een duidelijk signaal zijn. Uitstelgedrag is er ook eentje die onder deze noemer valt. Dit kunnen signalen zijn dat iemand niet binnen een functie past, maar dit kan ook een signaal zijn dat iemands aandacht verslapt. Vraag je dan ook altijd af of dit al vaker voor is gekomen of dat dit ineens een veelvoorkomend ding is bij deze werknemer. Zo kan je voor jezelf nagaan waarom dit gebeurt.
Tip 2: Fysieke klachten
Stress hoort bij werken. Een bepaalde mate van stress is gezond, teveel uiteraard niet. Je hebt het nodig om in beweging te komen, maar teveel verlamt juist. Wanneer een medewerker ontevreden is stijgt in veel gevallen ook het ziekteverzuim. Mensen die zich op maandag regelmatig ziek melden is een voorbeeld van een teken aan de wand. Zo is onvrede in het werk voor een heel groot gedeelte verantwoordelijk voor het hoge ziekteverzuim in Nederland. Tavita van Galen vertelt er uitgebreid over in onze Podcast die we met haar opgenomen hebben. Mocht je die willen luisteren; dat kan hier! 😊
Tip 3 Prikkelbaarheid
Is je collega of medewerker snel boos of geïrriteerd en reageert hij/zij snauwerig en/of kortaf? En is dat ineens? Dan is dat ook een duidelijk signaal wat duid op ontevredenheid. Het is ook een symptoom van burn-out klachten. Bij een burn-out ben je natuurlijk ook ontevreden over je werk maar dan heeft de ontevredenheid écht te lang geduurd. Burn-out is natuurlijk een onderwerp op zich en zullen we later nog eens op terugkomen. Maar prikkelbaarheid is wel eenvoudig waarneembaar voor anderen.
Is het tij nog te keren dan? Dat hangt af van de situatie en hoe lang de ontevredenheid al duurt. In een vroeg stadium wellicht nog wel. Vaak in een laat stadium niet meer.
De vraag is natuurlijk waar komt de onvrede vandaan? En dat is natuurlijk de gouden vraag! Hoe kom je daar achter? Dan kun je hier de gouden tip vinden! 😉
Wij zijn jullie graag van dienst!
Team Spoor 3 HRM