Is TikTok interessant voor mijn bedrijf?
De ene werkgever staat 100% achter het maken van TikToks en de andere vindt het flauwekul en wil zich hier niet mee bezighouden. Toch is het volgens de meeste onderzoekers de toekomst. Ga je hier als bedrijf nu dan toch al in mee of wacht je totdat je te laat bent… Kortom, de grote vraag: Is TikTok interessant voor mijn bedrijf?
Of je het nou leuk vindt of niet, steeds meer mensen maken gebruik van TikTok. Niet alleen de nieuwe generatie zit op TikTok. De stijgende lijn in het TikTok gebruik zit juist bij de doelgroep tussen 20 en 39 jaar. Een groot deel van jouw doelgroep gebruikt TikTok waarschijnlijk dus ook. In 2019 dacht men dat TikTok een platform was voor kinderen die dansjes opnamen, maar dat is nu wel anders. Blijf niet wachten en ga nu aan de slag met TikTok!
Wat is er zo uniek aan TikTok?
Je hoeft geen volgers te hebben om ervoor te zorgen dat je filmpjes bekeken worden. Het algoritme bepaalt namelijk wat mensen zien, niet het aantal volgers. Wat is dan wel van belang? Dat kijkers je filmpjes helemaal afkijken. TikTok geeft namelijk een hogere score als een filmpje van begin tot eind wordt bekeken. Daarnaast heb je twee verschillende tijdlijnen. Je krijgt video’s te zien van de mensen die je volgt, maar daarnaast is er ook een tijdlijn met filmpjes van onbekenden. Waar bij Instagram vooral gefocust wordt op je volgers, focust TikTok erop je content aan zoveel mogelijk mensen te laten zien.
Werving en selectie via TikTok?
De huidige maatschappij wil geëntertaind worden en zit niet meer te wachten op platte vacature teksten. Het gaat allemaal om visualisatie. Maak dus eens een leuk filmpje van een vacature binnen je bedrijf en kijk wat het doet. Je bereikt hier nu niet alleen meer Gen-Z-ers mee, maar dus ook steeds meer Millenials en zelfs Boomers!
TikTok als branding?
Kun je TikTok ook als branding gebruiken voor je bedrijf? Ja zeker! De cultuur van een bedrijf kun je uitschrijven, maar hoe leuk is het om dit direct op beeld te kunnen laten zien. Wil je als bedrijf inspireren of de humor overbrengen? Het kan allemaal via TikTok. Door filmpjes te delen vergroot je de betrokkenheid bij je bedrijf. Daarnaast creëer je ook merkbekendheid.
Volg de trends via TikTok
Je kunt TikTok niet alleen gebruiken als het nieuwe wervingskanaal, maar het kan als werkgever ook van belang zijn om de trends in de gaten te houden. Er gaat namelijk een trend rond: Quiet Quitters. Deze trend promoot dat je op je werk alleen datgene doet waar je voor aangenomen bent. Niets meer, niets minder. Waar komt deze trend nou vandaan? Het is te herleiden uit de industriële revolutie, waar de arbeidsovereenkomst is ontstaan. Je verricht een bepaalde arbeid voor een bepaald aantal uur en daar krijg je een beloning voor. Het gevaarlijke aan deze trend is, dat het bijna niet controleerbaar is. Ja, je merkt heus wel of een medewerker veel of weinig initiatief toont, maar niet waar degene nou de hele dag precies mee bezig is. Volg de trends dus en zorg dat je hierop in kunt spelen.
Wil je zien hoe wij onze TikTok hier al voor gebruiken?
Volg ons!
Benieuwd naar onze andere artikelen? Lees ook onze 5 sollicitatietips.