Vaker met de fiets of trein naar het werk?
Vanaf 1 januari 2023 worden werkgevers met minimaal 100 medewerkers verplicht jaarlijks te rapporteren over het totaal gereisde zakelijke en woon-werkkilometers. Eigenlijk had deze maatregel dit jaar al in moeten gaan maar het liep door corona vertraging op.
Een van de afspraken uit het klimaatakkoord is een opstap te maken naar een volledig CO2-vrij vervoer in 2050. Om dit te realiseren zijn we al aardig onderweg: steeds meer mensen kopen een elektrische auto, carpoolen, of gaan met de fiets naar het werk. Sterker nog: tegenwoordig motiveren werkgevers vaak om een elektrische fiets aan te bieden vanuit de secundaire arbeidsvoorwaarden, oftewel: het fietsplan. Voor 2030 is het doel dat werk gebonden personenmobiliteit één megaton CO2 minder uitstoot. De staatssecretaris Heijnen van infrastructuur en waterstaat heeft de Tweede Kamer een ontwerpbesluit aangeboden dat het Besluit activiteiten leefomgeving en Omgevingsbesluit gaat wijzigen.
In Nederland zijn er ongeveer 8.000 organisaties met minimaal 100 medewerkers. Door de kilometers van de werknemers bij te houden en te rapporteren aan het ministerie van infrastructuur en waterstaat kunnen zij monitoren of de doelstelling voor 2030 gehaald wordt. Als in 2025 blijkt dat er geen dalende lijn te zien is, dan krijgen ze vanaf 2025 een verplichting om slimmer en zuiniger te reizen. Het woon-werkverkeer valt hier dan nog niet onder, hiervoor is dan ook een nieuwe regelgeving voor nodig.
Er zijn al een heleboel werkgevers bezig met het verduurzamen van de mobiliteit van hun werknemers. Thuiswerken is natuurlijk ook effectief. Maar door de coronacrisis is er nog veel onduidelijk en houdt de staatssecretaris het verzoek van werkgevers de wettelijke norm als een stok achter de deur.
De nieuwe regels betekenen dat als die organisaties jaarlijks rapporteren. Bij het opstellen van de regelgeving was het respecteren van de privacy van werknemers een belangrijke voorwaarden. Werkgevers mogen allen de totalen van de hele organisatie rapporteren en niet per werknemer.
Gelukkig vindt het kabinet het wel belangrijk dat dit zo min mogelijk extra werk oplevert. Daarom worden er voornamelijk naar de gegevens gevraagd die de werkgevers vaak al in hun administratie hebben. Zij hoeven dus niet per werknemer de CO2-uitstoot zelf bij te houden of te berekenen. Het kabinet is druk bezig om hiervoor een digitaal platform beschikbaar te stellen.
De regelgeving is vooral bedoelt om werkgevers en werknemers te stimuleren vaker op de fiets te komen, met het OV of over te stappen naar een elektrische auto. Dit zijn allemaal vervoersmiddelen waar vaker naar gekeken moet worden. Dit zou een grote stap zijn voor het klimaat.
Wil jij weten hoe je dit het beste kan aanpakken met jouw medewerkers? Neem contact met ons op en wij kijken met je mee!