Hogere kilometervergoeding pas in 2024
Hogere kilometervergoeding
Iedereen heeft het wel al gevoeld aan de portemonnee dat de benzineprijzen ontzettend aan het stijgen zijn. De reiskostenvergoeding die de werknemers nu krijgen, dekt maar een klein deel van de kosten die ze hebben aan benzine of diesel. De vakbonden CNV en FNV vragen daarom een hogere kilometervergoeding voor de werknemers wie met de auto naar zijn werk gaat. De vakbonden zijn niet de enige die de vraag hebben uitgezet bij het kabinet! Ook de Vereniging van Zakelijke Rijders (VZR) heeft ook een woordje gedaan om de vergoeding zo snel mogelijk te realiseren.
De afgelopen weken zijn de prijzen voor benzine en diesel wel weer iets gezakt. Per 1 april zakt de accijns voor diesel en benzine tot het einde van het jaar. Ook LPG/LNG gaat zakken in prijs! Auto’s die op benzine rijden scheelt het €9.42 per tank en voor diesel €6,04 per tank. Dat is in ieder geval wel al een begin maar toch willen de vakbonden verandering zien in de vergoeding.
De onbelaste kilometervergoeding die bedrijven kunnen geven aan het personeel staat nu op 0,19 cent per kilometer. Dit bedrag is sinds 2006 niet meer omhooggegaan. Bedrijven kunnen er wel voor kiezen om een hogere vergoeding te geven alleen wordt deze dan zwaarder belast. Dit is voor werkgever als werknemer niet bepaald gunstig.
Er wordt 400 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de hogere vergoeding. In het coalitieakkoord is afgesproken dat deze pas ingaat in 2024. Het ministerie van Financiën heeft verschillende berekeningen gemaakt en kwamen tot de conclusie dat de kosten voor een verhoging van 1 cent, 130 miljoen is. Als we hier even vanuit gaan, wil dat dus zeggen dat we een verhoging krijgen van 1,5 cent per jaar.
Alle berekeningen en details zijn volledig uitgewerkt en er zit vooruitgang in de zaak! We moeten alleen wel nog even geduld hebben. Het onbelaste bedrag voor de reiskosten wordt verhoogd naar 0,24 cent per kilometer maar wel pas in 2024-2025. Los van de vergoeding is het kabinet wel nog aan het kijken of ze misschien enige compensatie kunnen realiseren voor de hoge inflatie en brandstofprijzen.
Natuurlijk is er ook nog de optie om met het openbaar vervoer te gaan. Over de werkelijk gemaakte reiskosten kun je dan een vergoeding vragen. Ook voor de werkgever is dit gunstig omdat dan het hele bedrag belastingvrij is waardoor hij het volledig uit kan betalen. Op deze manier proberen we wel het gebruik van het openbaarvervoer wat aantrekkelijker te maken maar niet voor iedereen is het ov een oplossing. Denk hierbij aan werknemers die niet in de buurt van een station wonen enzovoorts.
Heb je nog vragen na het lezen van het artikel? Of andere HR gerelateerde vragen? Neem gerust contact met ons op en we helpen je verder!
Bron: www.nu.nl