Hoe kun je leidinggeven aan thuiswerkend personeel?
Leidinggeven aan thuiswerkend personeel
1 op de 3 Nederlandse werknemers vindt dat zijn leidinggevende of manager niet over de juiste skills beschikt om het team op afstand te leiden. De afgelopen 2 jaar zag meer dan de helft van de werknemers in Nederland zijn werksituatie veranderen door corona. Sommige werknemers zijn uitsluitend thuis gaan werken en andere werknemers gedeeltelijk.
Leidinggeven aan thuiswerkend personeel is een grote uitdaging en wennen voor iedereen. Werknemers zijn van mening dat de meeste verbetering te halen valt bij het creëren van teamspirit focus en mentaal welzijn op de werkvloer. Ook valt er nog veel te halen op het vlak van communicatievaardigheden.
Wat kan een leidinggevende doen?
Het is goed met iedereen een dagstart te doen, hierin kunnen vragen beantwoord worden en besproken worden waar de medewerkers tegenaan lopen. Zo kan er samen gezocht worden naar een oplossing. Ook kan tijdens de dagstart besproken worden wat er die dag moet gebeuren en wat er van iedereen verwacht wordt.
Elk nadeel heeft zijn voordeel. Zo ook het thuiswerken. Dus als leidinggevende is het belangrijk om te vragen waar de werknemers behoefte aan hebben. Soms kan privé werk wat door elkaar heen lopen, heb hiervoor begrip. Als leidinggevende is het dan ook belangrijk om je medewerkers te steunen en te vertrouwen.
Even bijpraten bij het koffiezet apparaat zit er niet meer in. Hoe kan je als leidinggevende ervoor zorgen dat je team een team blijft en contact met elkaar blijft houden? Het is bijvoorbeeld een leuk om een online momenten in te plannen om even bij te kletsen, te brainstormen of een online vrijdagmiddagborrel te organiseren.
Wat kun je zelf doen?
Als werknemer zelf kan je ervoor zorgen dat je heldere afspraken maakt met je leidinggevende. Ook als je vragen hebt of je werk niet helemaal afkrijgt is het belangrijk om meteen te bellen en dit te bespreken, wacht niet op “het goede moment” of met uitstellen.
Zorg thuis voor een rustige ruimte waar je geconcentreerd kan werken. Zorg er ook voor dat de pauzes er niet bij inschieten. Pauzeer niet op je werkplek en beweeg even. Ook is het productiever om aan activiteiten af te wisselen. Overwerken gaat ook makkelijker en daarom is een aparte werkruimte beter zodat je die kan afsluiten na je werktijd.
Deel ook wat je tegenkomt tijdens het thuiswerken en waar je dan tegen aanloopt met je leidinggevende en collega’s. Zo kan er samen naar oplossingen gezocht worden.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan contact met ons op. We staan je graag te woord!