Hoe voer ik een goed beoordelingsgesprek?
Hoe voer ik een goed beoordelingsgesprek?
Het is weer december en dat betekent dat de eindejaars- en beoordelingsgesprekken weer zullen plaatsvinden. In deze maand gaan weer veel werkgevers in gesprek met de werknemers over hun functioneren in het afgelopen jaar. Maar hoe voer je als werkgever een goed beoordelingsgesprek?
Wat is een beoordelingsgesprek eigenlijk precies?
Een beoordelingsgesprek is een gesprek tussen de werkgever en de werknemer, waarin de werknemer beoordeelt wordt aan de hand van zijn of haar functioneren in het afgelopen jaar. Waar een functioneringsgesprek tweezijdig is (= open gesprek tussen werkgever en werknemer, zonder consequenties) is een beoordelingsgesprek eenzijdig. Dit wil dus zeggen dat de werkgever lijdend is en de werknemer wordt beoordeeld. Feedback is hierbij van belang, aangezien werknemers graag willen weten of ze goed gepresteerd hebben.
Wat is het doel van een beoordelingsgesprek?
Het doel spreekt wellicht voor zich: het beoordelen van je werknemers biedt mogelijkheden en kansen. Zo kun je je werknemers motiveren, doelen stellen en bijsturen gedurende het jaar waar nodig. Het is belangrijk om je werknemers complimenten te geven en op te merken waarin zij goed gepresteerd hebben in het afgelopen jaar, waardoor de intrinsieke motivatie van de werknemer voor jouw organisatie wordt verhoogd. Ook de extrinsieke motivatie van een werknemer is niet geheel onbelangrijk. Deze motivatie kan er namelijk ook voor zorgen dat je werknemers extra gemotiveerd raken om goed te blijven presteren. Over het algemeen zien we dat werknemers meer waarde hechten aan de intrinsieke beloning (waardering, verantwoordelijkheid, zinvol werk bieden), maar vanzelfsprekend ook de extrinsieke beloning zeer belangrijk vinden (salarisverhoging, bonus, winstdeling) vanwege het simpele feit dat er ook brood op de plank moet komen.
Tips voor het voeren van beoordelingsgesprekken
- Probeer een vaste regelmaat te vinden in de beoordelingsgesprekken
Wacht niet te lang met het geven van feedback. Probeer je werknemers het gehele jaar te voorzien van nuttige feedback. Dit voorkomt onverwachte negatieve feedback bij een beoordelingsgesprek en biedt veel meer mogelijkheden tot verbeteringen. Neem bijvoorbeeld een 3-maandelijks gesprek, waarin je op dat moment al bepaalde verwachtingen en doelen uitspreekt.
- Maak voldoende tijd vrij
Maak voldoende tijd vrij voor het voeren van een beoordelingsgesprek. Er is natuurlijk niets zo vervelend dan midden in het gesprek de beoordeling te moeten staken of belangrijke verbeterpunten over het hoofd te zien. Hierdoor ontneem je bij de werknemer de kans om mogelijkheid te krijgen om beter zijn of haar best te doen.
- Laat je niet beïnvloeden door bijzaken
Hou je beoordeling gebaseerd op feiten en cijfers waar de werknemer verantwoordelijk voor is. Invloeden van buitenaf zoals roddels of vermoedens zeggen wellicht niets over het functioneren van de werknemer. Het is belangrijk dat je je richt op het functioneren van de werknemer en niet op bijvoorbeeld persoonlijke eigenschappen en dergelijke. Het gaat hier namelijk om het ontwikkelen van gemaakte doelstellingen of het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden.
- Geef de werknemer de mogelijkheid om zichzelf te verbeteren
We maken allemaal fouten, zowel werkgevers als werknemers. Gun je werknemer ook de tijd om te herstellen van deze fouten en te beteren. Heeft de werknemer zich aantoonbaar verbeterd? Blijf dan ook niet te lang hangen in die gemaakte fouten. Dit kan een negatief effect hebben voor de motivatie van de werknemer.
- Zorg dat je de beoordelingsgesprekken vastlegt
Dit is super belangrijk voor de dossieropbouw van je werknemer. Door verslagen te maken van de gesprekken kun je erop terugzien wat er verbeterd is en waar nog verbetering nodig is. Een soort leidraad waaraan jullie je beide vast kunnen houden.
Heb jij hulp nodig bij het voeren van beoordelings- of functioneringsgesprekken? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag!