Digitale beoordelingsgesprekken in tijden van corona. Wij geven je tips!
Het einde van het jaar nadert en dat betekent voor veel bedrijven: beoordelingsgesprekken.
Door de coronamaatregelen moeten de gesprekken mogelijk digitaal gevoerd gaan worden en dat is voor beide partijen even wennen. Weer wordt er creativiteit en aanpassingsvermogen gevraagd van werkgever en werknemer. Een digitaal beoordelingsgesprek is niet ideaal, maar toch moeten we er aan geloven. Maar hoe zorg je ervoor dat ook digitaal de juiste informatie wordt besproken?
Het beoordelingsgesprek is in het leven geroepen om medewerkers te kunnen beoordelen over hun functioneren. Voorheen werd dit voornamelijk gedaan door een schoolse manier van beoordelen op te pakken waarbij medewerker goed, voldoende of onvoldoende scoorde zonder daar daadwerkelijke afspraken over te maken. Deze manier van beoordelen wordt al vaker tegen het ligt gehouden maar in deze tijden worden andere prioriteiten steeds zichtbaarder.
Voorbereiding
De voorbereiding voor deze gesprekken is belangrijker dan ooit. Om het gesprek structuur te geven maar ook binnen beperken te houden is het aan te raden om een goede voorbereiding te treffen. Laat de medewerkers zelf met input komen waarbij zij reflecteren op eerder gestelde doelen. Doe dit ook als leidinggevende en maak voorafgaand een duidelijke agenda. Als je nog geen doelen hebt gesteld is het wel aan te raden deze samen met de medewerker op te stellen. Zo kun je in de toekomst ook makkelijker reflecteren en beoordelen.
Locatie
Beoordelingsgesprekken worden normaliter 1 op 1 gevoerd of HR wordt hierbij betrokken. In de digitale variant is het belangrijk dat dit ook zo blijft. Zorg ervoor dat zowel de leidinggevende als de medewerker in een rustige omgeving zitten zonder dat er externe factoren een rol spelen (kinderen waar op gelet moet worden, man die tegenover de partner aan het werk is, vergaderruimte waar mensen in- en uit kunnen lopen). De focus moet liggen op de individu. Tevens creëer je hierdoor een veiligere omgeving waar openlijk gesproken kan worden.
‘Meer individuele focus’
Zoals we in eerdere artikelen al hebben benoemd is het heel belangrijk om in gesprek te blijven gaan. In deze lastige tijden lopen werk en privé vaker in elkaar over waardoor daar de focus op zou moeten liggen. Het is daarbij belangrijk om goed door te vragen. Doordat je digitaal minder non verbaal gedrag kunt lezen is het aan te raken regelmatig te vragen hoe de medewerker zich voelt: hoe zie jij dit en wat vindt je daarvan?
De medewerker moet in het middelpunt staan. Door de medewerker meer ruimte te geven in het gesprek, heb je minder last van het online werken en gaan je veel meer de diepte in.
Dus: oprechte interesse, rustige omgeving, structuur en een goede voorbereiding. Dat zijn de pijlers voor een goed digitaal beoordelingsgesprek. Succes!