Werving & Selectie en de link met de Liefde…
Werving & Selectie en de link met de Liefde…
Afgelopen weken heeft presentator Peter van der Vorst het televisieprogramma Married At First Sight gepresenteerd. Jawel, een dating programma. Normaal ben ik niet zo van dit soort programma’s maar deze trok wel mijn aandacht. Waarom? Omdat met dit TV programma goed de link gelegd kan worden met mijn dagelijkse werkzaamheden: het matchen van mensen. Dus ben ik er met mijn lieve vrouw Ellen eens goed voor gaan zitten. Uit eigen wil ja…
Het concept van Married At First Sight
Uit 30 single mannen en vrouwen hebben 3 wetenschappers op basis van hun specialismen getracht een perfecte match te maken. Drie wetenschappers, ieder met hun eigen specialisme (te weten biologie, seksuologie en psychologie), hebben vervolgens aan de hand van gesprekken en hun wetenschap getracht een match te maken tussen 4 stellen uit 60 mensen. Deze mensen zijn vervolgens zonder elkaar ooit gezien te hebben getrouwd met elkaar. Na drie maanden waren al drie van de vier stellen geen setje meer….
Liefde en werk?
We brengen vaak op ons werk meer tijd door dan thuis. De mensen met wie we dagelijks (samen)werken dienen dus goed op elkaar afgestemd zijn. Ik zeg wel eens gekscherend dat het net lijkt of wij een datingbureau runnen in plaats van een arbeidsbemiddelingsbureau. Maar die link kan wel degelijk gelegd worden. Wist je dat bij sollicitatiegesprekken vaak in de eerste 30 seconden wordt beslist of een kandidaat wordt aangenomen? En dat dit in de liefde eigenlijk precies hetzelfde is? Eerste indrukken zijn vaak allesbepalend. Hier is het met dit TV programma dan ook misgegaan waar geen enkele wetenschapper de vinger op kan leggen. Waarom is er met de één geen klik en met de ander wel? Daarnaast denk ik dat deze kandidaten gewoon verkeerd begonnen zijn en veel te hard van stapel gelopen zijn. In real life bouw je een liefdesrelatie ook gestaag op.
Waarom kan er dan wel succesvol gematched worden in werkrelaties?
Omdat we (vaak) geen seks hebben op de werkvloer…. Daarom kunnen arbeidsbemiddelingsbureaus hun werk wél goed doen. Een werkrelatie is immers niet zo innig als een liefdesrelatie. En ook deze gaat op een rustige aftastende wijze van start. Maarrrr….
Die persoonlijke klik van een nieuwe collega met zijn baas en collega’s is wel het allerbelangrijkste waarop gematched moet worden. Kennis en ervaring komt echt pas op de tweede plaats. Bij iedere nieuwe werkgever moet geleerd worden, al is het eenzelfde bedrijf. Bij de Jumbo hebben ze een andere werkwijze als bij de Plus. Ook al kun je daar hetzelfde pak melk kopen.
Wij vinden een uitgebreide kennismaking met de opdrachtgever dan ook van essentieel belang alvorens wij aan de slag gaan. Werkomgeving, werkzaamheden en directe collega’s worden in kaart gebracht voordat er gestart wordt met de zoektocht naar een nieuwe collega. Opdrachtgevers staan hier helaas niet altijd voor open. En je ziet wat er dan van komt. Scheidingen…..